porady na każdy temat
Facebook Twitter Google Plus NK Newsletter Konkursy Gry online
Kiedy wziąć urlop, żeby mieć jak najwięcej wolnego w 2012 roku. Dni wolne od pracy 2012 KIEDY WZIĄĆ URLOP, żeby mieć jak najwięcej wolnego? W 2012 roku ...
Błąd adm. George Tryona – czyli śrubami do góry

Zdumiewająca katastrofa HMS Victoria! Jak doszło do tej słynnej katastrofy morskiej?

Zdumiewająca katastrofa HMS Victoria! Jak doszło do tej słynnej katastrofy morskiej?
fot.: archiwum wikipedia
HMS Victoria − brytyjski pancernik wieżowy z końca XIX wieku, zbudowany dla Royal Navy w 1890 roku i włączony do Floty Śródziemnomorskiej jako jej okręt flagowy. Zatonął 22 czerwca 1893 roku w pobliżu Trypolisu w Libanie w wyniku kolizji z pancernikiem "Camperdown". Dlaczego ten flagowy okręt poszedł na dno?

Jak doszło do zatonięcia HMS Victoria?

Brytyjskie okręty płynęły w dwóch kolumnach w szyku torowym wzdłuż wybrzeża Libanu. Przy rozwijanej prędkości około 8 węzłów, przewidywano przybycie na miejsce około 16.30.

Admirał Tryon postanowił wykorzystać podejście na kotwicowisko do przeprowadzenia skomplikowanego manewru obydwu dywizjonów. Miał on polegać na ich równoczesnym zawróceniu dwóch płynących równolegle kolumn, poprzez ich zwrot ku sobie przy odległości pomiędzy liniami wynoszącej zaledwie sześć kabli i po przejściu na kontrkurs podejściu parami w rejon planowanego postoju.

Dowódca zakomunikował o swym zamiarze kilku oficerom na naradzie zwołanej wczesnym popołudniem. Jeden z jej uczestników, komandor porucznik Thomas Hawkins-Smith zwrócił mu uwagę, że odległość pomiędzy dywizjonami jest zbyt mała i nie uwzględnia promienia skrętu jednostek, którego suma dla dwu okrętów flagowych wynosiła ponad dziewięć kabli. Pomimo tych obiekcji, admirał wydał w obecności dowódcy okrętu rozkaz, potwierdzający odległość sześciu kabli.

O 15.31 czołowe okręty obydwu kolumn rozpoczęły skręt ku sobie. Po krótkim czasie dla dowódcy "Victorii" stało się jasne, że znalazł się na kursie kolizyjnym z "Camperdownem". Admirał Tryon, obecny na pomoście "Victorii" ale nie biorący bezpośrednio udziału w dowodzeniu, zezwolił komandorowi Burke'owi najpierw na pracę lewoburtowej maszyny wstecz dla zmniejszenia promienia skrętu, zaś wkrótce na danie komendy "cała wstecz" dla uniknięcia kolizji z czołowym okrętem drugiej kolumny. Jednak, ponieważ pancerniki dzieliło wtedy jedynie około 350 metrów, a nikt z dowodzących "Camperdownem" nie podjął jakichkolwiek działań, by zapobiec zderzeniu, było ono nieuniknione.

O 15.34 taranowy dziób "Camperdowna" wbił się w prawą burtę "Victorii", około 20 metrów od stewy dziobowej. W ciągu kilku minut stało się jasne, że okręt jest stracony. Rozpoczęto przygotowania do opuszczenia pancernika. O godzinie 15.44 "Victoria" przewróciła się do góry stępką i zatonęła. Obracające się śruby zabiły lub zraniły wielu ze znajdujących się w wodzie członków załogi. Szalupy z pozostałych pancerników uratowały 357 osób, 358, w tym admirał Tryon, zginęło.

Wrak Victorii - nie do ekploracji

Przez wiele lat po katastrofie próbowano odszukać wrak “Victorii”. Nie udawało się to mimo, że było wielu świadków katastrofy (do wypadku doszło niedaleko brzegu, a manewry floty obserwowało wielu widzów na lądzie). Dopiero 22 sierpnia 2004 roku wrak "Victorii" został odnaleziony na głębokości 140 m przez dwóch nurków: Christiana Francisa i Marka Ellyatta. Jakie było zdziwienie nurków którzy skonstatowali, że pancernik, zamiast jak inne tego typu obiekty leżeć, stoi pionowo, wbity w dno dziobem a jego śruby napędowe i rufa znajdują się zaledwie 77 m pod wodą. Wrak jest w doskonałym stanie, a przed eksploracją broni go prawo, które traktuje go jako podwodne cmentarzysko.

MATERIAŁY CZYTELNIKÓW
Zobacz koniecznie
Jakie były największe katastrofy morskie ostatnich 30 lat? Jakie były największe katastrofy morskie ostatnich 30 lat?

Tonące statki pochłaniają wiele ofiar. Przypominamy najstraszliwsze katastrofy statków, które wydarzyły się w czasie ostatnich 30 lat.

Kto jest winny zderzeniu pomiędzy statkami Baltic Ace a Corvus J na podejściu do portu w Rotterdamie?

Katastrofy na morzu zdarzają się często. Jednak ich skutki bywają na ogół mniejsze jak w przypadku katastrof lotniczych. Katastrofa która wydarzyła się w pobliżu portu w Rotterdamie, dotyka nas...

KATASTROFA TITANICA. Dlaczego wokół Titanica narosło wiele mitów i legend? Czy je znasz?

RMS Titanic zatonął w nocy z 14 na 15 kwietnia 1912 roku, kiedy to zderzył się z górą lodową. Tak brzmi oficjalna wersja, która według jednych nawet nie powinna zostać podważana, a przez drugich...

Aktualizacja: 17.04.2018 14:04
None
Newsletter
nie daj sie zagiąć. czytaj nas regularnie.
KTO JEST KIM?
Sebastian Kulczyk. Kim jest i czym się zajmuje syn Jana Kulczyka?
Sebastian Kulczyk. Kim jest i czym się zajmuje syn Jana Kulczyka?

Kim jest Sebastian Kulczyk - syn Grażyny Kulczyk i multimilionera Jana ...

Mowimyjak.pl duży i popularny portal poradniczy. Sprawdź zawsze aktualne porady, informacje z kraju i ze świata. Wiedz ile kosztuje gaz i o ile podrożeje? Kiedy i gdzie złożyć wniosek o paszport. Kto jest kim i co osiągnął. Jak spędzić weekend. Ile kosztuje przejazd autostradą, jak ominąć korki i gdzie zdarzyła się katastrofa pociągów. Jakich ważnych wydarzeń nie mogę przegapić, czyli kalendarz imprez i wydarzeń. Wiadomości dotyczące wydarzeń politycznych. Tylko naprawdę ważne i interesujące fakty. Porady na każdy temat
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.