-
zobacz więcej
Zdumiewająca katastrofa HMS Victoria! Jak doszło do tej słynnej katastrofy morskiej?

- Kanapka - wynalazek Lorda Sandwicha sprzed 250 lat!
- SUSZ JAJECZNY - jak sie go robi i do czego jest stosowany w przemyśle...
- Czym różni się sól przemysłowa od spożywczej? Jak sól przemysłowa...
- Grzyby jadalne, grzyby trujące - jak je odróżnić
- Freeganizm - czym jest? Poznaj idee freeganizmu.
- Gdzie szukać grzybów? Prawdziwki, podgrzybki, kurki, koźlaki,...
- Kiedy obchodzimy DZIEŃ WEGETARIAN? Dlaczego warto nie jeść mięsa?
- Czy konina jest zdrowa?
- Mleko pomaga zasnąć - prawda czy mit?
- Jak kupić dobrą wędlinę i nie nabrać się na wyrób wędlinopodobny
Jak doszło do zatonięcia HMS Victoria?
Brytyjskie okręty płynęły w dwóch kolumnach w szyku torowym wzdłuż wybrzeża Libanu. Przy rozwijanej prędkości około 8 węzłów, przewidywano przybycie na miejsce około 16.30.
Admirał Tryon postanowił wykorzystać podejście na kotwicowisko do przeprowadzenia skomplikowanego manewru obydwu dywizjonów. Miał on polegać na ich równoczesnym zawróceniu dwóch płynących równolegle kolumn, poprzez ich zwrot ku sobie przy odległości pomiędzy liniami wynoszącej zaledwie sześć kabli i po przejściu na kontrkurs podejściu parami w rejon planowanego postoju.
Dowódca zakomunikował o swym zamiarze kilku oficerom na naradzie zwołanej wczesnym popołudniem. Jeden z jej uczestników, komandor porucznik Thomas Hawkins-Smith zwrócił mu uwagę, że odległość pomiędzy dywizjonami jest zbyt mała i nie uwzględnia promienia skrętu jednostek, którego suma dla dwu okrętów flagowych wynosiła ponad dziewięć kabli. Pomimo tych obiekcji, admirał wydał w obecności dowódcy okrętu rozkaz, potwierdzający odległość sześciu kabli.
O 15.31 czołowe okręty obydwu kolumn rozpoczęły skręt ku sobie. Po krótkim czasie dla dowódcy "Victorii" stało się jasne, że znalazł się na kursie kolizyjnym z "Camperdownem". Admirał Tryon, obecny na pomoście "Victorii" ale nie biorący bezpośrednio udziału w dowodzeniu, zezwolił komandorowi Burke'owi najpierw na pracę lewoburtowej maszyny wstecz dla zmniejszenia promienia skrętu, zaś wkrótce na danie komendy "cała wstecz" dla uniknięcia kolizji z czołowym okrętem drugiej kolumny. Jednak, ponieważ pancerniki dzieliło wtedy jedynie około 350 metrów, a nikt z dowodzących "Camperdownem" nie podjął jakichkolwiek działań, by zapobiec zderzeniu, było ono nieuniknione.
O 15.34 taranowy dziób "Camperdowna" wbił się w prawą burtę "Victorii", około 20 metrów od stewy dziobowej. W ciągu kilku minut stało się jasne, że okręt jest stracony. Rozpoczęto przygotowania do opuszczenia pancernika. O godzinie 15.44 "Victoria" przewróciła się do góry stępką i zatonęła. Obracające się śruby zabiły lub zraniły wielu ze znajdujących się w wodzie członków załogi. Szalupy z pozostałych pancerników uratowały 357 osób, 358, w tym admirał Tryon, zginęło.
Wrak Victorii - nie do ekploracji
Przez wiele lat po katastrofie próbowano odszukać wrak “Victorii”. Nie udawało się to mimo, że było wielu świadków katastrofy (do wypadku doszło niedaleko brzegu, a manewry floty obserwowało wielu widzów na lądzie). Dopiero 22 sierpnia 2004 roku wrak "Victorii" został odnaleziony na głębokości 140 m przez dwóch nurków: Christiana Francisa i Marka Ellyatta. Jakie było zdziwienie nurków którzy skonstatowali, że pancernik, zamiast jak inne tego typu obiekty leżeć, stoi pionowo, wbity w dno dziobem a jego śruby napędowe i rufa znajdują się zaledwie 77 m pod wodą. Wrak jest w doskonałym stanie, a przed eksploracją broni go prawo, które traktuje go jako podwodne cmentarzysko.

Tonące statki pochłaniają wiele ofiar. Przypominamy najstraszliwsze katastrofy statków, które wydarzyły się w czasie ostatnich 30 lat.
Katastrofy na morzu zdarzają się często. Jednak ich skutki bywają na ogół mniejsze jak w przypadku katastrof lotniczych. Katastrofa która wydarzyła się w pobliżu portu w Rotterdamie, dotyka nas...
RMS Titanic zatonął w nocy z 14 na 15 kwietnia 1912 roku, kiedy to zderzył się z górą lodową. Tak brzmi oficjalna wersja, która według jednych nawet nie powinna zostać podważana, a przez drugich...
Robienie wykopów, również tych pod instalacje wodociągowe i ...
-
zobacz więcej
- Czym różnią się płyty OSB od płyt MFP?
- Jak obliczyć ILOŚĆ i CENĘ GAZU potrzebnego do ogrzewania domu kotłem gazowym? Ile gazu zużywa kocioł gazowy?
- Jak uprawiać POMIDORY? Jak sprawić, by obficie owocowały?
- Wzór rozwiązania umowy z NC+. POBIERZ wzór rezygnacji z umowy o abonament
- Jak uprawiać albicję jedwabistą?
- Zamiokulkas: jak pielęgnować, podlewać, przesadzać, rozmnażać
- Jak SCHUDNĄĆ W DWA TYGODNIE? Skuteczna DIETA na 14 dni
- KROK PO KROKU: Jak zrobić print screen strony?

Kim jest Sebastian Kulczyk - syn Grażyny Kulczyk i multimilionera Jana ...
-
zobacz sylwetkę
- #NoBeautyInPlastic – Domoteka zaprasza na wystawę fotografii Daniela Petryczkiewicza
- Jesień w kratkę i mocnych barwach - nowa kolekcja Caterina
- Pozwól sobie na chwilę relaksu i zamień swoją codzienną pielęgnację jamy ustnej w prawdziwe spa!
- 3 zasady dobrego życia i biznesu według Zino Davidoffa
- Jak zrobić francuską tartę cytrynową?
- Witaminy – gdzie ich szukać? Do czego są potrzebne?
- Kawa - czy picie kawy zmniejsza piersi?
- Woda prosto z kranu - czy można pić kranówkę bez przegotowania?