porady na każdy temat
Facebook Twitter Google Plus NK Newsletter Konkursy Gry online
Operacja zmiany płci - od kiedy przeprowadza się je w Polsce? Ile ich już przeprowadzono?
Operacja zmiany płci - od kiedy przeprowadza się je w Polsce? Ile ich już przeprowadzono? Pierwsza operacja zmiany płci przy zastosowaniu terapii hormonalnej i chirurgicznej ...
Pracuj wydajnie i z przyjemnością

Higiena pracy umysłowej - co to jest, na czym powinna polegać? Jak się objawia jej brak?

Higiena pracy umysłowej - co to jest, na czym powinna polegać? Jak się objawia jej brak?

Co robić, żeby pracować wydajnie?

fot.: Photos.com
Jeśli codziennie intensywnie pracujesz umysłowo, po kilkanaście godzin dziennie, może się zdarzyć, że po kilku tygodniach nie będziesz w stanie skupić myśli. Tak jak każda praca, także praca umysłowa wymaga przestrzegania pewnych zasad – inaczej może zaszkodzić. Zobacz, jak pracować z przyjemnością.

Po to, by pracowało się dobrze, muszą być spełnione trzy warunki: dobra kondycja fizyczna, odpowiednie warunki zewnętrzne oraz zdrowy rytm pracy.

Dobra kondycja do pracy

Na ogół najlepiej pracuje się po wypoczynku nocnym. Stąd wniosek: do pracy trzeba być wypoczętym. Zanim zaczniesz pracować, dostarcz szarym komórkom dawkę energii: zjedz lekki posiłek na  godzinę przez podjęciem pracy. Bezpośrednio po obfitym posiłku nie będzie ci się dobrze myślało, gdyż krew w procesie trawienia odpływa z mózgu. Najlepszym paliwem dla mózgu na poranny rozruch są węglowodany złożone: pełnoziarniste pieczywo, musli, owoce, oczywiście także odrobina białka (chuda wędlina, jajko, ser). Pamiętaj, aby podczas pracy mieć pod ręką butelkę wody mineralnej – musisz nawadniać organizm, inaczej mózg nie będzie pracował jak należy.

Odpowiednie warunki do pracy

Pomieszczenie, w którym pracujesz, powinno być wywietrzone. Warto co jakiś czas otwierać okno, gdyż w zamkniętym pokoju spada poziom tlenu, który zużywają obecne w nim osoby. Temperatura nie powinna przekraczać 20-21 stopni C. Warto również pomyśleć o jonizatorze powietrza, przydatnym zwłaszcza w pomieszczeniu z komputerami.

Miejsce pracy, czyli biurko, będzie sprzyjało skupieniu, jeśli przygotujesz sobie wszystkie potrzebne materiały: książki, notatki itp. Wszystko, co niepotrzebne, usuń z biurka – bałagan dekoncentruje i sprawia, że tracimy czas na szukanie potrzebnych rzeczy. Oczywistą sprawą jest odpowiednie ustawienie komputera: ekran na wprost oczu, w odległości 40-75 cm. Ekran komputera nie powinien być jedynym źródłem światła – to bardzo męczy oczy – trzeba więc zapewnić oświetlenie, najlepiej dzienne, z lewej strony, lub sztuczne górne czy lampkę na biurko. Ważne jest także ergonomiczne krzesło, podpierające kręgosłup zgodnie z jego naturalną krzywizną. Wysokość siedziska i blatu ustaw tak, by stopy były oparte płasko o podłoże, a ramiona zgięte w łokciach pod kątem prostym. Jeśli to możliwe, należy zapewnić ciszę i spokój. Niektórzy do osiągnęcia stanu skupienia potrzebują podkładu muzycznego – aby jednak nie przeszkadzać innym, warto słuchać muzyki przez słuchawki.

Zdrowy rytm pracy

Wielogodzinna nieustanna koncentracja na trudnych zadaniach jest niemożliwa. Dlatego warto co godzinę, dwie zrobić przerwę na gimnastykę, spacer, rozmowę, a nawet krótką drzemkę (5 minut wystarczy, aby zregenerować umysł).
Dobrze jest po kilku godzinach pracy zrobić dłuższą przerwę na posiłek. Jeśli to możliwe, warto w środku dnia zająć się lekką pracą fizyczną (np. w ogródku), zrobić przebieżkę, zakupy, ugotować obiad. Dobrze jest słuchać przy tym muzyki. To pozwoli organizmowi zregenerować się na tyle, by mózg mógł pracować wydajnie aż do wieczora.

Jeśli dłuższa przerwa w pracy nie jest możliwa, organizujmy ją tak, by zadania trudniejsze wykonywać na przemian z łatwiejszymi. Rano dobrze jest „na rozgrzewkę” zrobić coś prostego (np. sprawdzić pocztę elektroniczną i odpowiedzieć na najpilniejsze, ale nie wymagające większego zaangażowania maile), potem skupić się na trudniejszym zadaniu, a gdy je wykonamy, przejść ponownie do mniej angażujących umysł prac.  

Co się dzieje, gdy higiena pracy umysłowej nie jest zachowana?

W ciągu dnia spada koncentracja, a jeśli nie robisz przerw na odpoczynek, siedzisz w dusznym pomieszczeniu, w hałasie, głodny i w niewygodnej pozycji – zjawisko to pogłębia się w postępie geometrycznym. Już wczesnym popołudniem mózg zaczyna się „zawieszać” – nie pamietasz, co chciałeś przed chwilą zrobić, nie możesz się skupić, zapętlasz się i sam sobie co chwila podstawiasz nogę. Praca idzie coraz wolniej, mózg wykonuje coraz mniej operacji, a mimo to coraz bardziej się męczy. Twoja osobista pamięć operacyjna jest przeładowana. Jeśli tak pracujesz dzień w dzień, wieczorem trudno ci się wyciszyć – gorzej śpisz, nie wypoczywasz w nocy, więc spirala zmęczenia nakręca się. Jesteś coraz mniej wydajny, kreatywność spada do zera. A po kilku miesiącach może cię dopaść syndrom wypalenia.

MATERIAŁY CZYTELNIKÓW
Aktualizacja: 14.02.2013 11:58
None
Newsletter
nie daj sie zagiąć. czytaj nas regularnie.
KTO JEST KIM?
Anna Nehrebecka. Kim jest? [KARIERA, RODZINA]
Anna Nehrebecka. Kim jest? [KARIERA, RODZINA]

Anna Nehrebecka to jedna z najbardziej znanych polskich aktorek. Kim ...

Artykuły w mowimyjak.pl mają charakter edukacyjny. Redakcja mowimyjak.pl dokłada wszelkich starań, aby informacje w nim zawarte były poprawne merytorycznie jednakże decyzja dotycząca leczenia należy do lekarza. Redakcja i wydawca serwisu nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych na stronach serwisu.

Psychologia społeczna, klasyczna. Wiele artykułów - tylko sprawdzone porady - z zakresy psychoterapii, psychologii zdrowia i ewolucyjnej. Również testy psychologiczne np. test depresji. Jak wywalczyć optymalną pensję? Psychologia testy. Psychologia studia. Psychologia społeczna. Psychologia forum. Psychologia kliniczna. Jak powinny wyglądać relacje rodziców z trenerem? Jak poznać i wykorzystać ludzką psychikę - poznać, poprzez obserwację? Psychologia UJ. Psychologia książki. Psychologia definicja. Jak wyrzuty sumienia wpływają na nasze życie? Jak prowadzić rozmowę? Jak mogę się zbliżyć do żony, żeby jej zaczęło zależeć na nas? Psychologia jak manipulowac. Psychologia jak rozmawiać. Psychologia jak zapomnieć. Psychologia jak rozpoznać kłamstwo. Psychologia jak pomóc. Porady na każdy temat
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.